21st century skills: personal branding, social media en vloggen

Categorieën Mijn werk,Uitgelicht

Van sommige meetings word je heel erg blij. Mijn sessie met Zeny Rosalina en Chau Nguyen was er zo één. Helemaal vanuit Rotterdam pakten zij de auto om naar Strijp-S te komen. Ik ontving ze op mijn vaste stekkie – lab twaalf – om het te hebben over mijn favoriete combinatie van onderwerpen: leren en ondernemen.

Beiden zijn ze gespecialiseerd in een aantal soft skills die steeds belangrijker worden op de arbeidsmarkt: personal branding, social media en vloggen. Ook wel samen te vatten onder de noemer profilering. Als je het mij vraagt mooie voorbeelden van 21ste eeuwse vaardigheden die (toekomstige) professionals echt verder kunnen brengen in hun carrière.

Een modern onderwijsprogramma over profilering

Zeny en Chau zijn in de oriënterende fase van hun programma. Ze zijn beiden gespecialiseerd in professionele profilering en zien dit graag sterker terug komen in het onderwijs. Tijdens ons gesprek heb ik ze wat meer context kunnen geven over de huidige ontwikkelingen in het (Nederlandse) onderwijs. Aan de hand van een aantal vragen zijn we vervolgens hun idee verder gaan kaderen. Onder andere door te kijken naar de match tussen hun vaardigheden en de behoeften van hun doelgroep.

Uiteindelijk kwamen we op de volgende leidende vraag voor hun programma:

Hoe zorg je dat afgestudeerden en bijna afgestudeerden zich onderscheiden en profileren op social media?

Nu kunnen zij dit toffe idee weer verder gaan omzetten naar een concreet programma. Mooi vak heb ik!